Jobbannonser

Om och när en tjänst blir ledig på en arbetsplats måste arbetsgivaren först ta hänsyn till eventuella omplaceringar eller om företrädesrätt i enlighet med LAS skall tillämpas. Gäller inget av ovanstående är det brukligt att annonsera ut tjänsten, så att arbetssökande med rätt kompetens kan söka jobbet.

Privata företag väljer själva om du vill annonserar ut tjänsterna, ta hjälp av en extern rekryteringsfirma eller finna kompetensen internt. Fram till 2007 var emellertid företagen tvungna att utannonsera jobb på Platsbanken.

Mycket har hänt sedan dess och utvecklingen de senaste åren har gått mot att allt fler jobb inte annonseras ut, istället sker rekryteringen internt eller genom alternativa kanal t.ex. genom att anställda tipsar arbetsgivaren om lämpliga kandidater.

Jobbannonser kan se olika ut, men normalt innehåller de alltid en yrkestitel och tjänstebeskrivning. Ofta innehåller annonsen även en kortare presentation av företaget och arbetsplatsen. Därutöver brukar jobbannonser även innehålla eventuella krav på sökandes utbildning, personlighet och kompetenser.

Det är även brukligt att beskriva grundläggande arbetsvillkor, hur rekryteringsprocessen sker samt lönevillkor. I Jobbannonsen hittar du även viktiga uppgifter om sista ansökningsdag, kontaktperson samt till vem ansökan skall skickas. Ibland finns det även med speciella instruktioner till dig som söker jobbet, t.ex att du skall ange löneanspråk eller behöver bifoga eventuella referenser och examensbevis redan i samband med ansökan.

 

Tips

Hitta dagsfärska annonser på någon av dessa lista jobbsajter. Se till att söka igenom de utannonserade tjänsterna ofta, så att du inte missar passande anställningar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.