Kastade bort 100 miljoner på webbsajt

Förtroendet för Arbetsförmedlingen har flera år i rad legat i den absoluta botten i Sifos förtroendebarometer. Så var även fallet i undersökningen 2014AF tappar mest förtroende av alla undersökta statliga myndigheter.

För att bryta den negativa utvecklingen bestämde sig Arbetsförmedlingen för att bland annat ta fram en ny hemsida. Nu har man bytt fot och beslutat att dra tillbaka satsningen på en ny webbsajt och istället endast implementera ett antal nyutvecklade funktioner på den befintliga hemsidan.

”Så mycket behöver göras annorlunda. Därför tänker vi på Arbetsförmedlingens helhet och långsiktighet.”

/Citat organisationschef Thomas Ericsson & medarbetaren Tina Grahn (9 september 2015)

Enligt uttalande från Arbetsförmedlingens representant Erik Sandström i SVT Rapport 2016-03-06 har man underskattat utmaningarna i att sjösätta en ny hemsida och dessutom varit tidsoptimister. Satsningen har hitintills kostat Arbetsförmedlingen (läs skattebetalarna) över 100 miljoner och ytterligare miljoner kommer krävas för att få projektsatsningen i hamn.

Något ökat förtroende kan myndigheten knappast förvänta sig. Att kasta bort 100 miljoner på detta vis är pinsamt och bör ses som ett kvitto på hur illa myndigheten faktiskt fungerar.

Ett tips till Arbetsförmedlingen från oss på Arbetslöshetskassa.nu: Arbetssökande bryr sig troligtvis föga om hur er sajt ser ut så länge den förmedlar jobb.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.